'המשקפיים' • האסטרטג הפוליטי שעומד מאחורי דרישות דגל התורה

בעל 'המשקפיים' 5 Comment on 'המשקפיים' • האסטרטג הפוליטי שעומד מאחורי דרישות דגל התורה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

היה זה אחד הרגעים המכוננים בחיי 'המשקפיים'. לשון ההודעה הבהולה והמתלהבת של פעיל 'דגל' צעיר ונמרץ הייתה חדה כתער. "הגר"י אפרתי מנצל כל רגע פנוי בועידה ההיסטורית בחפץ חיים ללימוד תורה בנאות דשא", כתב, והאיץ להעלות בהקדם את תמונתו ההדורה של חבר ועדת הרבנים שקוע בספרו על רקע מדשאותיו המוריקים של הקיבוץ שהוקם על ידי פועלי אגודת ישראל.

"איך אתה מעז?!", התפרצו ממקום בלתי מודע שורשי החסידיים הנטועים אי שם בערבות פולין בואכה גליציה. "לא מספיק שאתם מעוניינים לקחת מהתנועה החסידית את בכורת ההנהגה, אתם מעזים גם לקחת מאדמו"ריהם את הביטוי 'נאות דשא' השמור לרגעי התעלות רוחניים בהרי האלפים והדולמיטים?!", לא יכולתי לעצור את עצמי.

"תעשה משהו, אתה חייב את זה בשבילי", אמר בנימה מתחננת תוך שהוא נאלץ להסכים עם דרישתי לשנות את הביטוי באופן שיוצר בידול מניח את הדעת. אני הצעתי את "בנאות דשא ירביצני", הוא התעצבן וטען שאני קטנוני ומנסה לרמוז על דברים שונים על מנת לסכסך. הוא הציע "נאות מדושני עונג", אני טענתי שזה לא יאה. וכך נסחפו 'המשקפיים' למערבולת האינטרסים והמחלוקות הפוליטיות מהם כה ניסו לברוח.

מה שצעירי צירי הועידה לא יודעים, הוא מה עומד מאחורי הקו המיליטנטי והדרישות הנוקשות שהציבה התנועה. יום לפני שנפתחה הועידה, הגיע יושב ראשה ח"כ משה גפני לועידה השנתית של לשכת עורכי הדין באילת, והשתתף בפאנל מרכזי לצד בכירים במשק, בפוליטיקה ובמערכת המשפט. את שעת ההמתנה לפתיחת הפאנל, העביר גפני בהאזנה לנאום התקיף של יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג. גפני האזין בקשב רב, ואף נראה מהורהר ואפוף השראה.

אתם מוזמנים להעיף מבט לכתוביות שמופיעות על המסך, פרי ידי קלדנית חרוצה ששכתבה את הנאומים תוך כדי דיבור, ולעשות את ההקבלה בין הנאום של הרצוג באילת לבין הנאומים של גפני בחפץ חיים.

גפני

השושבין החרדי במפגן הכוח של האליטה הישראלית השנתית בעיר הדרומית, הוא איש התקשורת והאסטרטגיה חיים קליגר, שנשכר על ידי מערך הדוברות המשומן של לשכת עורכי הדין לפעול במגזר החרדי. טביעות אצבעותיו היו ניכרות בכל חלק מאירועי הועידה, ולא רק בזכות הדאגה לעיתונאים החרדיים למנות גלאט, יחס מעולה ותכניות מותאמות, אלא גם בגלל מעורבותו הנסתרת במהלכים פוליטיים וקרבתו לבכירים. כך הוא נראה ליד השריף של אילת בימים אלה, יו"ר הלשכה עו"ד אפי נווה.

קליגר נווה

 

רוצים הוכחה להתאמת הכינוס למשתתפיו החרדיים? 'המשקפיים' תיעדו עבורכם את עיתונאי 'בקהילה' יעקב ריבלין מתרווח בהילטון מלכת שבא כשהוא נוגס מ"מנת קרב" כשרה למהדרין שהוטסה כדת וכהלכה היישר ממעצמת האוכל התורה והחסידות שבבני ברק.

יעקב ריבלין

תווי פניו הזחוחות של נתניהו בעת נאומי ה"ראשון שזיהה" נראות חיוורות לעומת פניו של ח"כ ישראל אייכלר ששמח בביקורת שהוטחה במערכת המשפט הישראלית, עליה הוא נואם מזה עשורים. ולעומת גפני שהוזנח על ידי אנשיו והגיע בגפו לאירוע האילתי, ידיו של חיים רבינוביץ לא משו מידי אייכלר גם במסע ארוך השעות והקילומטרים.

אייכלר מטוס

שני הדתיים לאומיים מהצדדים אולי הכי קוטביים על הסקאלה של התפיסה הפוליטית והדתית הלא הם הח"כים בצלאל סמוטריץ' ואלעזר שטרן, ניהלו ביניהם שיח ידידותי וקרוב למדי כל הדרך משדה דב בואכה אילת. חאפלה ערבית ודאי לא הפריעה את מנוחת טיסתם, באשר נוזלי האלכוהול לא עוברים את מבחן השיקוף הביטחוני.

סמוטריץ שטרן

ל'משקפיים' לא היה אומץ לבקש מח"כ סמוטריץ' סלפי בשבוע בו עמד בעין הסערה והואשם בגזענות. טוב שיש קולגות שלא חתים מפני איש, שמים נפשם בכפם ופניהם במצלמתם, כמו למשל ישראל בלק.

סמוטריץ בלק

מראהו הרענן ודיבורו הנאה של מנהל התכניות ב'קול חי' בצלאל קאהן, עת הגיע בערבו של יום שלישי להשתתף ולסקר בהרחבה את ועידת 'דגל התורה', לא הסגירו מאומה מעבודת הקודש הקשה והמאומצת בה טרח ועמל משך כל היום.

מסתבר שמשפחת קאהן משמרת מסורת ארוכת שנים, בה מדי שנה מתכנסת "חבורה" משפחתית למאפיית מצות בריסקאית בשכונת מאה שערים, באותה המאפייה בה אפה הבריסקער רוב זצ"ל את מצותיו, ומכינים את כל תצרוכת המשפחה לימי החג.

בצלאל קאהן פסח מצות

ואם חשבתם שרק בשדה התקשורת תופס קאהן מקום בולט ובכיר, כדאי שתדעו כי גם במלאכת האפייה לא מסתפק הוא בתפקידים משניים, והוא מופקד על התנור, תפקיד שנחשב לאחד הקשים ממלאכות מאפיית המצות.

בצלאל קאהן

ומעשה שדרנים יפה לרבנים: גם הרב הראשי לישראל הגאון רבי דוד לאו פינה מהלו"ז העמוס רגעים ארוכים למלאכת הקודש.

דוד לאו

כיאה לנציג מפלגת בני התורה, נצפה ח"כ משה גפני מנסה לעצור טרמפ בשבילי מושב חפץ חיים, כשמי שהתנדב לאספו למחוז חפצו הם העיתונאים ישראל כהן ועקיבא וייס.

כהן גפני

אך בזמן שאנשי המפלגה הליטאית עושים את דרכם בכלי תחבורה מעידן החפץ חיים, התרווח לו בכיר אגודת ישראל יעקב ליצמן בטרקליניה המפוארים של בירת צרפת, בה שהה בביקור ממלכתי. כך נראתה שיירת השר בפתח המלון.

מרצדס רכב מכוניות יוקרה

מחוסר עניין משווע בריבים הפנימיים שסיפקו את עיקרי כותרות השבוע, בחרו 'המשקפיים' לצלול דווקא להיסטוריה המפוארת של התנועה המדוברת, ולשלות פנינים מדברי ימי הקמתה וועידותיה הקודמות.

כך למשל הופתעו 'המשקפיים' לגלות את הדמות הבלתי צפויה שהיוותה מקור ההשראה סוחף לאנשי 'דגל התורה' בתקופת ועידתה השנייה. אחד הלהיטים הגדולים של התקופה היה שירו של הזמר מאיר גלבר "להרבות כבוד שמיים", שעבר שדרוג והתאמה והפך להימנון הכינוס המפלגתי. ואם תבחינו היטב באותיות המופיעות תחת מילות השיר שנמצאות בקליפ, תגלו כי מי שהלחין את השיר שליווה את 'דגל התורה' הוא "הרב אליהו פרידמן הי"ו", המוכר לכם יותר כזמר (וחבר עיריית בית שמש בדימוס מטעם סיעת טוב) אלי פרידמן, שכיום נחשב לסדין אדום של התנועה.

'המשקפיים' התקשו למצוא אנשים שעדיין נשארה בהם סימפטיה למוטקה בלוי, שהשבוע שיגר איומים בקצב מסחרר לכל עבר, כשבמוקד עמדה הופעת מרדכי בן דוד בהיכל ארנה. אולי זו גם הסיבה שבועידת המפלגה הוא היה זקוק למגאפון בכדי לאכוף את דבריו על המשתתפים.

היחיד שהצליח לגשר השבוע בין החסידים לליטאים, היה זמר הנשמה ואיש צפת שמוליק גריינמן. רגע לפני שהגיע להנעים בשירת קולו ובנגינת גיטרתו בועידת דגל, השתתף גריינמן במסע חסידי לקברי צדיקים במזרח אירופה, לרגל יום ההילולה של בעל הנועם אלימלך מליז'ענסק.

לאחר שבת מרוממת בערש הולדתו של טומי לפיד, יצאה הקבוצה לשיט לילי על גדות הדנובה. צלליות יצירות הארכיטקטורה הניצבות על גדותיו, שהשתקפו באור עמום במימי הנהר, העניקו לזמר ולנוכחים השראה שנשמעה היטב בשירת הדבקות.

בכל עיירה נידחת מזרח אירופאית בו דרכה כף רגלך בסוף השבוע האחרון, יכולת למצוא באורח פלא את חונה דייטש, שמסע הקודש שלו הקיף את היבשת מצד לצד. בין העתרת תפילה לישועות תורמי הווטסאפ, לחיזוק הקהילות המקומיות, נכנס דייטש לחדר הוי אי פי בליז'ענסק, וגייס כספים לטובת מוסדות הרב שמחה קרקובסקי.

השפעתו הכבירה של דייטש חורגת הרבה מגבולות משתתפי המסע, ומותירה חותם עמוק בנפש המקומיים. הנה ילדי ליז'ענסק הגויים מפזזים את שירת החסידים.

מי שהופך לפוקד את קברי הצדיקים באופן קבוע, הוא הרב הראשי השביעי יונה מצגר שנצפה השבוע בין היתר בעיירת דינוב, מקום ציונו של ה"בני יששכר" זיע"א.

יונה מצגר

ומי שבאופן מפתיע ניצל את הימים האחרונים דווקא לפקידת קברים בישראל, הוא מנכ"ל חברת "דרך צדיקים" האמונה על נסיעת המונים לקברי הצדיקים באירופה, שזוהה השבוע קונה כרטיס רכבת לחיפה, בדרך לקברו של רבי אבדימי דמן חיפה. 'המשקפיים' מקווים בשבילו שהלקוחות לא ייקחו ממנו דוגמה.

דרך צדיקים

כוכב הזמר היהודי יעקב שוואקי הגיע בשבוע שעבר לביקור קצר בארץ, לצורך קידום הדיסק החדש והמעולה שהוציא בימים אלו. במרכז הביקור תוכנן להיערך מופע השקה חגיגי בזאפה ירושלים. אלא למרות ציפיית 'המשקפיים' בכיליון עיניים למופע החדש, התברר להם כי זמן קצר לפני קיומה, היא בוטלה, עקב כך ששוואקי לא חש בטוב, ואיבד למספר ימים את יכולותיו הקוליות. ואל תאמינו ללשונות הטובות שטענו כי המופע המצומצם בוטל מחוסר מכירת הכרטיסים.

את השבת עשה שוואקי במלון רמדה בירושלים, שם פגש באסף שפר שליווה מוזיקלית משפחת חתן בר מצווה. השניים איחדו כוחות במהלך הסעודות והזמירות והפגינו חברות אישית ומוזיקלית מלבבת.

יעקב שוואקי אסף שפר

לראות את החזן צודיק גרינוולד בשדה התעופה, זה לא מחזה מאוד נדיר. יען צודיק עושה את דרכו אחת לחודש לפרנקפורט שבגרמניה, שם הוא עובר לפני התיבה בבית הכנסת הגדול בכל שבת מברכים, כחלק מתפקידו כחזן דק"ק פפדַ"ם.

צודיק גרינוולד

הזמר חיים ישראל מתאקלם בפריז לקראת דינר מרכזי של חב"ד אליו הוזמן. מר ישראל נצפה משוטט בהנאה באזוריה התיירותיים של העיר ופוקד את בתי הכנסת של הקהילה הענפה.

חיים ישראל

ולמקרה שדאגתם, לא אלמנה ישראל, והיא זוכה למופע מוזיקלי יוצא דופן שיתקיים בבית הכנסת הגדול בתל אביב בי' ניסן, לרגל יום ההולדת ה – 60 לפסנתרן הבינלאומי מנחם בריסטובסקי. ההכנות למופע בעיצומם, וכאן תקבלו הצצה לחזרות של בריסטובסקי עם מקהלת 'ידידים'.

אתם אמנם לא יכולתם להבחין כי קולו הסמכותי והכל יודע נשמע בשידור כבשגרה, אבל 'המשקפיים' זיהו את הפוליטי של 'קול חי' איתי גדסי מטייל השבוע בגרמניה, כשהדבר היחיד שהצליח לנתק אותו משם, הוא ועידת דגל התורה אליה הגיע עם נחיתתו.

אלא שגדסי לא השאיר בארץ את חוש הדרמה בו ניחן, ושעות אחדות לאחר שהתראיין לתכנית הרכב היחידה בישראל של יעקב גרודקה, יצא גדסי מברלין ללייפציג, כדי לבחון את האינפיניטי החדשה שקיבל. כשמד המהירות היה בצד ימין והרכב החל בטיסה, מחשב הרכב אותת על בעיה חמורה, ושניות לאחר מכן אירע פנצ'ר. לגדסי שלום.

איתי, מילא לשכור רכב כמה ימים לפני בין הזמנים, אבל למה להתפרע?

"היצרן אומר שהרכב מוגבל ל- 250 קמ"ש. רציתי לבדוק אם זה נכון".

ab44003d42558129ae6e97b37267dd6f

אלי ישי נצפה השבוע בחתונת בתו של עיתונאי ערוץ הכנסת יעקב אייכלר.

יעקב אייכלר

ואילו אחיינו, כוכב הרשת דב אייכלר נצפה לבוש בבגדי שיראין כמסורת בית אבותיו לרגל האירוע ההיסטורי של חסידות בעלזא בארנה. 'המשקפיים' תוהות האם סעיף בהסכם בין נותנת החסות עיריית ירושלים לבין אנשי החסידות התנה את הכניסה בלבוש גליציאני מסורתי.

דב אייכלר

בימים בהם הקרקע נשמטת תחת יו"ר ש"ס אריה דרעי, נצפה בכיר המפלגה לשעבר אריאל אטיאס מתפלל מנחה בדבקות בשטיבלאך בית הלל בבני ברק. וכבר ידועה אמרת חז"ל כל המתפלל על חבירו הוא נענה תחילה, וכבר ידועה אמרת חז"ל יש תפילה הנענית אחרי ארבעים שנה. ובכדי לא להפוך גיליון זה לטעון גניזה, לא יפלפלו 'המשקפיים' בסוגיה כיד ה' הטובה עליהם.

אריאל אטיאס

ראש עיריית בני ברק האלטרנטיבי הרב ירחמיאל שניידר שנושא קידום הבריאות בעיר יקר לליבו, נותן דוגמה אישית במשטר אימונים קשוח לשמירת כושרו הגופני.

ירחמיאל שניידר

את כל הטענות על פרסים שהובטחו לכם בתכניות הרדיו השונות וטרם הגיעו, אל תעזו להפנות לאנשי הרדיו המסורים שירדו לשטח לבדוק את מצב החבילות. הנה דודי איינהורן ודוד קליגר בסניף הדואר הקרוב למקום עבודתם.

דואר קליגר

ולסיכום מדור של מסעות בקברי צדיקים ועלילות אנשי תקשורת, קבלו את עיתונאי ערוץ 10 אמנון לוי פוקד את קברו של הצדיק מיבניאל. ניסיונם העשיר של 'המשקפיים' כמו גם יכולות הניבוי המפותחות בהם נחנו, יש בכוחם להכין מילה במילה את קטעי הפתיחה, הקישור והמסקנות מהכתבה שבדרך. אל תצפו להפתעות.

אמנון לוי



5 תגובות

מיין תגובות
  1. 5

    אין על צודיק!!!
    צודיק גרינוולד גדול מהחיים ###

  2. 4

    חמוד עם אלי פרידמן-דגל. אגב התמונה של סמוטריץ'-בלק זה מ"מי שמדבר"

    1. אגב התמונה של סמוטריץ'-בלק זה מ"קישקישקריא";)

  3. 3

    תודה על הזמן שהקדשתם לטובת הפרסים שלנו..